4 skrivetips som ikke handler om søkeoptimalisering

skrivetips

Det aller viktigste når du skriver, uansett om det er for nett/nyhetsbrev/print/face/julehilsen til bestemor, er å sørge for at teksten din fortjener å bli lest (viktigere enn SEO også, brannfakkel-alert). Her er fire lynkjappe tips som funker for meg:

  1. Legg bort pennen

Den viktigste delen av skrivearbeidet skjer før fingrene dine treffer tastaturet. Ta deg en spasertur, et par kopper kaffe, eller hva som helst annet som røsker liv i kreativiteten din. Hva med å huke tak i en kollega for en halvtimes kreativ peptalk? Her er et kakediagram av hvordan jeg typisk bruker tiden min når jeg gjør en skrivejobb:

kjetilskrivetips

  1. KISS

Keep It Simple Stupid, eller Gjør Det Enkelt Dummen (GDED) på godt norsk, er en genial huskeregel fra en mann som er mye mer genial enn meg, nemlig den amerikanske forsvarsingeniøren Clarence Leonard «Kelly» Johnson. Den amerikanske marinen brukte det som et prinsipp for å unngå overkompliserte systemer på 60-tallet. I vår verden dreier seg om å gå gjennom teksten, luke ut alt som ikke er relevant for mottakeren, og se om noe kan forklares enklere.

Hold det enkelt, ikke plag leseren med unødvendig eller overforklarende info.

  1. Lag litt lister og luft og sånn

Å scrolle seg gjennom nettartikler på mobilen eller laptopen, er ikke helt det samme som å sitte foran peisen med Knausgård (for ikke å snakke om å lese bøkene hans).  Jeg sier som rosabloggerne: Det. Må. Du. Ha. I. Bakhodet. Når. Du. Skriver. For. Nett.

  • Kjør på med lister for å bryte opp teksten
  • Del opp i korte avsnitt og uthev viktige ord og setninger
  • Arrgh! Dette skulle jo være SEO-fri sone: Bruk nøkkelord i mellomtitlene
  • Und so weiter. Sørg for at teksten oppleves luftig og er enkel å skumlese
  1. Gi beng i målgruppa i 5 sekunder …

… og still deg selv spørsmålet: Er dette noe jeg hadde giddet å lese selv? Ikke gjem deg bak setninger som:

  • «Nå er jo denne artikkelen rettet mot kvinner mellom 50 og 70. Hva jeg synes, er ikke så nøye.»
  • «Det ble kanskje litt mye fokus på strikkeoppskrifter, men det er jo det de vil ha?»

Sorry mac, det er veldig nøye hva du synes. Om du sovner av din egen artikkel, synes garantert Anne Olsen (62) den er døll også. Og du har helt rett i at det ble altfor mye fokus på strikkeoppskrifter, det er bare å begynne kuttingen.

Kjetilskam

Kjipt innhold er kjipt innhold nesten uansett hvem mottakeren er. På samme måte kan du også lage kule ting som treffer mye bredere enn du hadde trodd, noe SKAM er et eksempel på (oh yes, der fikk jeg pressa inn den obligatoriske «vi har noe å lære av SKAM»-biten av innlegget).

Men du, ikke gå helt bananas heller, mottakerne er ulike og vil ha tilpasset innhold.  Derfor: Glem målgruppa i 5 sekunder – ALDRI lenger.

KISS: Vær så god. Lykke til med skrivinga!

Kjetil Hamnes

Kjetil Hamnes

Tekstforfatter

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *