Er brainstorming tidenes største svindel?

Brainstorm er svindel

– Nå kaster vi ball, dere! Alt er lov, ordet er fritt, let’s be creative! Som liten syntes jeg det virket konge å jobbe i et byrå og få betalt for å brainstorme ideer sammen med hippe folk i et stort, fresht møterom.

Har du sett filmen «What women want»? Den handler om at Mel Gibson a) er sykt sterk og kul, b) klarer å lese kvinners tanker og c) FÅR BETALT FOR Å BRAINSTORME. Da jeg så den som kvisete 14-åring var løpet lagt. Nå er jeg tredve og må erkjenne at alt ikke er som på film:

a) I beste fall er jeg terningkast tre kul og sterkere enn de fleste i avdelingen (som består av to gutter og seks veldig sterke jenter)
b) Er ikke i nærheten av å lese kvinners tanker (mange kan bekrefte dette, først og fremst kona)

Så er det c) da. Har jo på mystisk vis klart å karre til meg en jobb hvor jeg fra tid til annen brainstormer sammen med kule kolleger og kunder. Men nå skal også det tas fra meg: Forskning forteller nemlig at brainstorming er utdatert og lite effektivt.

Come again?!? Brainstorming som har vært alles favoritt-go-to-verktøy for å kickstarte idéprosesser helt siden reklamemannen Alex Faickney Osborn introduserte metoden på 30-tallet. Tok Osborn feil? Er han en svindler? Er brainstorming rett og slett tidenes største svindel?

Angst og sosiale loffere

Harvard Business Review, Magma og en drøss andre tidsskrifter har omtalt konseptet de siste årene. Funnene varierer litt, selvfølgelig, men hovedkonklusjonen kan oppsummeres med ett ord: slakt.

Hvorfor funker ikke brainstorming? Her er noen av årsakene:

  • Produksjonsblokking. Vi snakker ikke om mer enn én idé samtidig, og gnisten dør ut når vi må vente på tur. Antall forslag stagnerer når det er mer enn seks deltagere, og antall ideer pr person minker når gruppa blir større.
  • Sosial angst. Dessverre bryr du deg om hva kollegene din synes om deg. Derfor sensurerer du deg selv sånn at du bare presenterer de ideene du tror resten vil like. Samtidig er du redd for å tråkke noen på tærne: Du sier vel ikke rett ut til Knut (42) at forslagene hans stinker?
  • Sosial loffing. Her snakker vi gratispassasjerer. Vi føler mindre ansvar for å bidra i grupper enn når vi jobber individuelt. Har du hørt om tilskuereffekten, altså at vi unngår å hjelpe noen i nød om andre mennesker er tilstede? Sosial loffing er nesten det samme, bortsett fra at her hopper ikke Klaus «Are og Odin» Sonstad ut fra skapet og roper «Koffer brydd du dæ itj?!»
  • Det svakeste ledd. Ikke TV-quizen til Anne Grosvold, men den minst talentfulle personen i brainstorming-gruppa di. Vi har tydeligvis en lei tendens til å nedjustere oss slik at vi matcher ytelsen til den dårligste i gruppa.

Omtrent slik manøvrer sosiale loffere seg gjennom en times brainstorming:

brainstormmeme
Und so weiter, und so weiter. Selv kjenner jeg meg igjen i noe, samtidig som jeg har kommet ut av brainstormingsessions og bare tenkt: «BOOM! Dette er bra!» Så hva blir egentlig EvokedSets (eller min da, jeg har ganske lav standing internt og kan absolutt ikke uttale meg på vegne av ledelsen) konklusjon?

Det er bare én ting å gjøre: Vi må teste! Det neste halvåret skal det eksperimenteres med ulike idéutviklingsmetoder for å finne ut hva som funker og ikke funker. Vi snakker optimalisert brainstorm, brainwriting og 6-3-5-metoden. Kanskje vi også svinger innom min egenutviklede kaffe-og-stillerom-variant.

Stay tuned!

Kilder:
http://www.google.no
https://www.magma.no/nar-kreative-team-mangler-kreativitet
https://hbr.org/2015/03/why-group-brainstorming-is-a-waste-of-time
Og noen jeg glemte å notere

Kjetil Hamnes

Kjetil Hamnes

Tekstforfatter

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *