Verden er orange – og den er full av innhold!

Content Marketing World

Det kjennes stort. Alt er stort. Utsikten er enorm. Jeg håper innsikten kommer i løpet av et par dager. Jeg er i Cleveland, Ohio – for å delta på Content Marketing World 2016. Fargen er orange.

Hilton Downtown skinner. Det er splitter nytt – og ryktene sier at det ble bygget i forkant av visst landsmøte. Stemningen er langt fra så hissig som den var da Mr. Trump skapte furore med sine republikanere i juli. Men jeg tenker valgkamp faktisk har en del til felles med det vi er her for å snakke om. Alt handler om innhold. Om tillit. Om analyse – og om presentasjon.

Hva har jeg lært så langt?

skyskraper_cmwJeg har lært at det var dumt å ikke ta med seg adapter til pc-en (hotellet gjør sitt beste for å løse det). Jeg har lært at halvannen centimeter på kartet slett ikke trenger å bety gåavstand. Jeg har lært at amerikanere ler av meg når jeg tar på meg gode sko og påstår at jeg kan gå likevel.

Jeg har lært at amerikansk frokost er både fett og søtt – men at det er mulig å få super-økologisk-grønnkål-spinat-juice og VOSS-vann (!) på det lokale supermarkedet. Jeg har også innsett at delingsøkonomi er fremtiden. Uber! Det funker fantastisk når min norske jeg-kan-gå-overalt-mentalitet klapper sammen. Takk til Daniel og hans Jeep for min første Uber-opplevelse.

Min første workshop

Dagen i dag var satt av til å bli kjent og til en første kom-i-gang-workshop. Jeg utsatte meg selv for «Content Marketing Strategy 101» ledet av Laura Creekmore.

Vi fikk utdelt et diagnose-skjema … Jeg kan med hånden på hjertet si at både EvokedSet sin splitter nye nettside og de fleste av våre kunders velbrukte nett-univers hadde hatt godt av en tur på Mrs. Creekmore’s klinikk.

Når kjørte vi sist en skikkelig innholdsanalyse? Når tok vi en real runde med budskapsarkitektur og testet innholdet vi lager på leserne våre? Hvem lytter vi til når vi lager innhold; leserne eller sjefene? Jeg har plukket opp noen verktøy som jeg ser frem til å ta i bruk.

En utfordring til dere der hjemme

I følge Laura Creekmore er et verktøy for å måle lesbarhet, å fjerne hvert femte ord i en tekst og teste den på leseren.

Det siste avsnittet i dette blogginnlegget handler om verdien av en tom boks som finnes på de fleste nettsider: Søkeboksen. Men avsnittet mangler altså sånn omtrent hvert femte ord …

Bruk gjerne kommentarfeltet til å fylle inn det som mangler, eller i alle fall til å fortelle meg om du får med deg poenget. Så blir dette en test på om jeg skriver godt nok eller ikke. Tar du utfordringen?

Søkeboksen – hvordan bruker vi den?

Laura Creekmore ___ den gullboksen. Det er ___ på nettsiden din. Den ___ laget for at de ___ besøker siden raskt skal ___ det de leter etter. ___ alt for mange glemmer å ___ hva folk faktisk bruker ___ til. En håndsopprekking i ___ viste at under 10 % ___ deltakerne hadde et ___ til den tomme ___. Her er det ___ å lære. Søkeordene folk ___ kan avdekke feil og ___ i navigasjonen på nettsiden. ___ kan også avsløre om ___ omtaler produkter og tjenester ___ en måte som ikke ___ med det folk forventer. Og ___ best av alt: Det ___ dine søker på er et ___ utgangspunkt for nye ideer – ___ til godt innhold og ___ til og med til nye ___. Oppsummert: Før vi tenker ___ boksen – la oss ___ hva som ligger i den.

cmw_work_in_progress

Håvard Paulsen

Håvard Paulsen

Tekstforfatter

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *