Slik skiller du deg ut i innboksen

Det er fort gjort å forsvinne i innboks-jungelen. Slik skiller du deg ut.

Det er fort gjort å forsvinne i innboks-jungelen. Slik skiller du deg ut.

Ola Nordmann mottar hundrevis av e-poster hver eneste dag. Hvordan sørger du for at nettopp ditt budskap blir lest?

Det er fort gjort å forsvinne i innboks-jungelen. Disse rådene øker sjansen for at ditt budskap stikker seg ut i mengden:

A/B-test utsendelsene dine

Dette er det aller viktigste du gjør som e-postmarkedsfører. Ved å teste utsendelsen dine finner du både ut hvilke emnetekster som funker, og hvilke tidspunkt som er best å sende ut på.

Send riktig dag …

Mandag, tirsdag, onsdag og torsdag er alle jevnt over gode dager å sende ut på, men hvilken av dem som passer din bedrift/ditt budskap/din kampanje aller best, er du pent nødt til å finne svaret på selv – ved å teste. Fredag er en dårlig dag for e-postmarkedsføring, spesielt dersom formålet er salg.

… og på riktig tidspunkt

Aldri send ut e-postmarkedsføring etter klokken 21 om kvelden og ikke før klokken 07 om morgenen. Sender du ut lørdag eller søndag (som er helt greit) bør klokken ha passert 10.

Vær personlig

Bruk gjerne mottakerens navn eller bosted i emnefeltet, det øker ofte åpningsraten. Funker ekstra godt når du kombinerer det med, for eksempel, bursdagsdealer og oppfølging etter kjøp. Det aller viktigste er uansett at innholdet er personlig tilpasset dataen du allerede har om kunden (for eksempel iPhone-tips til en kunde du vet bruker iPhone).

Bruk riktig antall tegn

Noen studier har vist at 61-70 tegn er optimalt, andre viser at emnetekster på 3-4 ord er best. Vår erfaring er at det varierer. Sørg i hvert fall for at emnefeltet ikke er så langt at hovedpoenget forsvinner.

Husk pre-headeren

Pre-headeren vises rett under emnefeltet. Sørg for at denne utfyller og balanserer emneteksten din. Tenk gjerne på det som som tittel og ingress.

Ikke gjenta deg selv

Når e-posten din dukker opp i innboksen til mottaker, vil h*n se tre ting: Hvem den er fra, emnetekst, og pre-header. Sørg for at du ikke gjentar deg selv, for eksempel ved å nevne firmanavnet ditt i emnetekst/pre-header når det allerede står i Fra-feltet.

Optimaliser e-posten for mobil

Vi leser stadig oftere e-post på mobil, så sørg for å mobiltilpasse emnetekster og pre-headere.

Vis litt følelser

E-poster som er litt positive eller negative, får bedre respons enn nøytrale e-poster. Men ikke ta av, overdriver du («Fantastisk tilbud!») kan det ha motsatt effekt.

Skriv enkelt

Korte og ukomplisert er bedre enn langt og avansert. Du har kanskje en Shakespeare i magen, men la han bli der enn så lenge.

OBS: Alle disse tipsene er generelle, og må tilpasses produktet du selger og hvilke mottakere du skal nå. Lurer du på hva som er riktig for deg og din bedrift?

• C2A: Kontakt oss for en prat

Kjetil Hamnes

Kjetil Hamnes

Tekstforfatter

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *