E-postmarkedsføring som fungerer

E-post rocker!  E-postmarkedsføring konverterer best. E-postmarkedsføring kan gjøres smart, enda smartere – og skikkelig supersmart.

epost_markedforing_email_marketing_evokedset

Det var deilig å være på hjemmebane så langt hjemmefra. Og når dama med mikrofonen, engasjementet og de høye hælene, heter Gini Dietrich blir e-postmarkedsføring rett og slett innmari kult å jobbe med.

Gini Dietrich er grunnlegger av Arment Dietrich i Chicago og dama bak boken og bloggen Spin Sucks.

Hun er klokkeklar: En e-postadresse er en gave. Vi har fått den, og eieren ønsker at vi skal bruke den. Og da forplikter vi å gjøre det – men vi skal gjøre det med respekt.

ikke_spmHvordan behandle en e-postadresse med respekt?

Jo, vi tar vare på den, sørger for at den ikke kommer på avveie og så bruker vi den til å servere relevant, interessant og nyttig innhold som vi lager med stolthet og klokskap.

Og så er vi litt morsomme, og overrasker av og til, slik at vi får lov til å beholde e-postadressen og blir bedre kjent med personen som eier den.

Nyhetsbrev er ikke spam. Tvert i mot: I 2016 er e-post det aller beste verktøyet vi har for kundedialog og digital markedsføring.

Hvordan blir vi kjent med personen bak en e-postadresse?

Dietrich er overbevist om at vi gjør det best ved å stille ærlige spørsmål. Der har vi ganske mye å lære av amerikanerne. De sender gjerne daglige eller ukentlig e-post – men mottakeren kan selv velge frekvensen.

Men det aller viktigste ifølge Dietrich, er å ikke kaste en fersk, uvitende mottaker rett inn et fast e-postløp – som et nyhetsbrev. Trikset er triggerbaserte utsendelser tilpasset mottakerne. Vi kaller det ofte e-postprogram.

Gini Dietrich mister nesten mikrofonen: Lær mottakerne dine å kjenne! Spør hva de er interessert i – og gi dem akkurat det de vil ha. Resten handler om å teste. Åpner du ikke, så sender jeg deg rett over i et litt roligere program.

Vi i EvokedSet sender ut millioner av e-post hvert år. Vi er også overbevist om at segmentering er fremtiden, og for mange av våre kunder kjører vi velkomstprogram og påkjøringsløp på vei inn mot jevnlig nyhetsbrev.

Men kanskje har vi noe å lære av amerikanerne når det kommer til å våge å være personlige. Jeg meldte meg på nyhetsbrevet til Spin Sucks, og minuttet etter tikket denne inn i innboksen min med emnfeltet: You’re One of the Crazies Now!

spin_sucks_welcome

Det handler om god timing 

Her møter vi en veldig kjent utfordring: Når skal vi sende nyhetsbrevet? Når passer det i utsendelsesplanen? Når får vi den godkjent hos kunden?

«Content is no longer king – the audience is king» har vært et mantra på konferansen. Ikke at det er spesielt revolusjonerende eller nytt. Men vi som har en hverdag med utsendelsesplaner og godkjenningsrutiner, trenger en plakat på veggen som minner oss på akkurat det. (Jeg sender herved utfordringen til designerne våre).

Kunden spiser middag, leser avisen, handler, reiser på ferie og går på trening. Det er derfor triggerbasert e-post er genialt. Vi lager skreddersydd informasjon til en definert målgruppe, som har utført en spesiell handling, og som vi derfor kan regne med er i en gitt modus – og forventer å høre fra oss. Og da treffer vi.

Fakta om e-postmarkedsføring

Ifølge Lis Bedor og Bluecore som har spesialisert seg på «marketing automation», gir triggerbasert og segmentert e-post 152 % bedre klikk-rate enn vanlig e-post og konverterer 75 % ganger bedre enn et generelt nyhetsbrev sendt til en ullen mottakergruppe. Bluecore har i årets benchmarkreport blant annet funnet ut at:

  • 73 % ønsker å handle fra en merkevare som kjenner dem godt nok til å tilby relevante produkter
  • 77 % foretrekker, anbefaler og betaler gjerne mer for en vare som tilbys fra en merkevare som kommuniserer personlig med skreddersydde tilbud
  • 66 % mener det er viktigere å få relevant innhold enn å være private på nett

 

“If content is king, distribution is queen, and she wears the pants …”
– Jonathan Perelman

Er du i tvil om at det er e-post som fungerer best? 

Ikke nå lenger:

engagement

Håvard Paulsen

Håvard Paulsen

Tekstforfatter

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *