Hva skal godt innhold måles i?

måle godt innhold

Nok en gang stilles spørsmålene i Kampanje; Hva er godt innhold, hvor selgende skal det være og hva skal det gjøre for mottakeren?

Pål Nisja-Wilhelmsen fra Nettavisen mener at det lages for mye dårlig innhold – at vi vet for lite om mottakeren og at det er altfor reklamete.

Einar Skulstad fra Good Morning på sin side mener at ordet innholdsmarkedsføring må redefineres. At vi ikke lenger må lage innhold tilpasset hjemmesider, men gi innhold tilpasset livene til folk.

Det er vanskelig å være uenig med noen av dem. Content Marketing som begrep er på mange måter fortsatt i støpeskjeen. «Alle» skal ha content, men fortsatt tenker mange kunder mest på hva som tar seg best ut på egne flater, fremfor hva mottakeren egentlig er på jakt etter. Vi som produsenter kan bli enda tøffere til å ta denne kampen og sørge for at det innholdet som lages svarer på mottakernes interesser og behov.

Og her tror jeg vi er ved kjernen av problemet. Spørsmålet er ikke om innholdet i seg selv er godt eller dårlig, men hva som er målet med det.

Hva er suksesskriteriene for det innholdet som blir laget?

La oss ta et eksempel; En aktør ønsker å sende ut et nyhetsbrev med saker om en ny tjeneste med tilhørende app. Hva er det da man ønsker å oppnå? Er hovedmålet størst mulig åpning av brevet, slik at flest mulig leser om tjenesten, eller ønsker man å treffe nye brukere som kunne tenke seg å laste ned appen? Det ene utelukker ikke nødvendigvis det andre, men det er viktig å vite hvilke kriterier man måler etter. Dersom åpningen av brevet var lavere enn forventet, mens man samtidig ser stor økning av nedlastning av appen, kan aktiviteten da karakteriseres som vellykket eller mislykket?

segmentering

Segmentering av budskap er nøkkelen til å treffe best mulig.

Dersom vi vet at de som ikke åpnet brevet, allerede har appen det er snakk om, traff vi ikke med budskapet. Da bør det spisses bedre mot dem i neste omgang. Ser vi derimot at de som ikke kjente til appen faktisk både har brukt tid på innholdet og lastet den ned, har vi gjort noe riktig. Og så må vi sørge for å gi dem noe nytt neste gang.

Vi må kjenne mottakerne

Vi må treffe dem på hjemmebane, og på den måten gi dem innhold de har bruk for. Da kan man faktisk også tillate seg å være litt ”reklamete.”

Samtidig skal man passe seg for å alltid skulle selge noe – nok en grunn til å ha klart for seg målet med hver aktivitet. Dersom kunden stadig opplever å få nyhetsbrev som pusher tjenester og salg, kan det over tid føre til mindre åpning. Dersom innholdet derimot oppleves både som relevant, overraskende og kanskje litt morsomt, er sannsynligheten stor for at man treffer godt. Da bygger man relasjoner som over tid også kan og vil føre til salg. Men uten at relasjonen er til stede, vil hvert salg være et kaldt salg.

Håvard Paulsen

Håvard Paulsen

Tekstforfatter

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *