Hvordan bruke KPI-er riktig

malekiper

Holder du stø kurs mot målet ditt? Dette er indikatorene du bør følge med på.

”If you can’t measure it, you can’t improve it.”
– Peter Drucker, markedsføring- og forretningsekspert.

Hvis du produserer innhold men mangler struktur for hvordan prestasjonen kan måles, er sjansen stor for at kommunikasjonen vil feile. Det er derfor vi bruker nøkkeltallsindikatorer, eller såkalte KPI-er.

KPI på ulike nivåer: Lag og Lead

Vi bør ha KPI-er på to nivåer, henholdsvis «Lag» og «Lead». Disse fungerer som indikatorer på strategiske mål og løpende drift.

La meg ta et enkelt eksempel:
Hvis jeg ønsker å gå ned 5 kilo, kan jeg løpe 3 kilometer, 3 ganger i uka. Om jeg i tillegg klarer å få tiden ned fra 15 til 13 minutter, er jeg godt på vei.

Minus 5 kilo er i dette tilfellet, mitt Lag KPI.
Tiltaket å løpe 3 ganger i uka og målet om å forbedre tiden, er mine Lead KPI-er.

Lag KPI: Er jeg på vei mot mitt overordnete strategiske mål?
Lead KPI: Gjør jeg det jeg skal i løpende drift for å nå målet og hvordan går det?

Måle, måle, måle

Om du ønsker at innholdet på siden din skal generere 50.000 besøk til nettbutikken i løpet av året, bør du bryte dette ned i å produsere x antall innholdselementer. Disse bør nå et visst antall besøk, time spent, besøksdybde osv. Her ligger grunnlaget for å skille på Lag og Lead KPI-er.

  • Lag er altså typisk resultatorienterte og enkle å måle på. Disse kan være vanskelige å forbedre.
  • Lead derimot, er gjerne knyttet til aktiviteter og ofte vanskeligere å måle. Men disse er enklere å påvirke.

Så hvordan kan du sette gode KPI-er for din virksomhet?

  1. Isoler hva som er ditt overordnede mål. Hva skal du oppnå om et år?
  2. Definer hvilke tiltak som er nødvendige for å komme dit du vil. Hvilke delmål må følges opp i den daglige drift?
  3. Sett KPI-er som er mulige å måle på og enkle å monitorere.
  4. Start enkelt, definer et lite område, planlegg og bygg på senere. Du kan for eksempel starte med antall views og utvide underveis med time spent, besøksdybde og antall delinger.

Del gjerne erfaringer på hvordan dere har jobbet med disse indikatorene.

Øystein Wasteson

Øystein Wasteson

Kundeansvarlig / Rådgiver

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *