Hvordan lage godt innhold?

Å lage godt innhold er omtrent som å lage en god kake. Det er lurt å kjenne til en god oppskrift. Men om ingen har tid til å spise den, eller den blir servert før middag – er det liksom ikke så veldig stas.

Om du derimot har brukt hele formiddagen på å bake til noen du er glad i – til en som har gledet seg til festen og din velkjente langpanne-sjokoladekake …  da høster du superlativer herfra til månen om du dukker opp med en blinkende tre-etasjer-supermann-kake-med-flyvende-minions.

Eller med orange mat slik de gjorde på årets World Content Marketing i Cleveland.

For i tillegg til skape forventning og sørge for «timing» – handler det ofte om å overraske – og kanskje om å utfordre oppskriften litt.

orange

Men aller først må vi vite hvorfor 

Vi kan lage innhold for å tilfredsstille en markedsplan. Det vil mest sannsynlig fungere sånn passe. Vi kan lage innhold for å støtte en produktlansering. Det kan virke om produktet er ønsket, etterlengtet eller interessant.

Men enda bedre: Vi kan lage innhold som løser et problem. Og da er vi ved kjernen: Det handler om å lytte. Ikke til sjefene – men til folk. Det er hos dem vi finner svaret på «hvorfor» innholdet skal lages.

I dag fikk jeg æren av å møte Michael Jr. Standup-komikeren har som sin greie å henvende seg direkte til publikum midt i et show og be dem gjøre noe. Han kaller det «Break Time».

Se hva som skjer når han ber Daryl synge Amazing Grace:
(Yup – mannen kan synge… Men følg med når han får vite hvorfor han skal synge Amazing Grace … )

Jeg håper du så hele videoen. Mr. Michael Jr. er komiker – men også innholdsmarkedsfører, og han kan selvfølgelig greiene sine. Virket det? Meldte du deg på e-postelisten hans?

I så fall bør du lese mitt forrige blogginnlegg om e-postmarkedsføring 🙂

Her er hva jeg tror på

  • Hver gang vi skal lage innhold skal vi vite hvorfor vi gjør det og hvem vi snakker til.
  • Hver gang vi lager innhold skal vi forsøke å fortelle en ny historie.
  • Vi skal aldri slutte å tro at det som fungerer er å skape verdi for leseren – gjerne på siden av produkter og tjenester.
  • Vi skal leke mer. Vi skal tørre å utfordre. Så får vi heller tåle å få litt kjeft om vi bommer – for det er når vi utfordrer rammene, at de gode ideene blir til.

Om dagens lille filminnspilling var en veldig god idé, er jeg usikker på – men vi ble nysgjerrige på hva Relevance holdt på med – og tok utfordringen …

 

Ta utfordringene –  tro på idéen – gjennomfør den

Content Marketing World 2016 er over. Jeg gleder meg allerede til neste år. Jeg har lyttet og lært, fått bekreftet at vi i EvokedSet gjør mye riktig. Men også at det jobber interessante, morsomme og spennende mennesker rundt i hele verden som tror på det de driver med. Og det inspirerer meg.

Et av høydepunktene på denne lange reisen var faktisk en boks fra Stavanger. Vi var ikke mange nordmenn i Cleveland, så da jeg møtte Arnstein Torsvoll fra Creobox og Morten Jacobsen fra Schibsted og Stavanger Aftenblad, ble vi umiddelbart «den norske delegasjonen».

Arnstein hadde en idé. Han skulle bære rundt på en boks. Hele tiden. Overalt. Aldri har jeg sett noen få så mye oppmerksomhet på grunn av en boks. En enkel idé ble rett og slett til merkevarebygging på høyt nivå. Og dessuten en fantastisk måte å komme i prat med folk på.

creobox

#Whatsinthebox ble en hit. Takk for hyggelig selskap rundt boksen – og god tur til hjem til Stavanger!

Og til alle mine fine kollegaer hjemme i Frøyas gate – jeg gleder meg til å se dere på mandag!

Håvard Paulsen

Håvard Paulsen

Tekstforfatter

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *