Innholdsmarkedsføring: Slik lykkes bedriften din på Instagram

Med Instagram kan du nå ut til både eksisterende og nye kunder.

Med Instagram kan du nå ut til både eksisterende og nye kunder.

Gjort riktig kan Instagram være en effektiv og smart markedsføringskanal. Her får du syv effektive tips til hvordan bedriften din lykkes.

I underkant av 2,3 millioner nordmenn har en profil på Instagram, og bruken er særlig stor blant aldersgruppen 18-29 år*. 80 % av de som har en Instagram-konto følger en eller flere bedrifter**.

Instagram er derfor en ypperlig kanal for innholdsmarkedsføring, og bør være en del av bedriftens Inbound Marketing-strategi.

Les også: Do’s and don’ts på Facebook

Her er våre syv beste Instagram-tips for bedrifter:

1. Lag en strategi

Tenk gjennom hvilke målgrupper du ønsker å nå, hva du ønsker å oppnå og hva slags type innhold bedriften skal poste. Skal det være mest bilder, mest video eller kanskje en kombinasjon? Skal innholdet være produktnært eller personlig? Med en plan og noen retningslinjer er du langt på vei.

2. Lag en innholds- og publiseringsplan

Med en innholdsplan for et par måneder om gangen kan du enkelt styre hvilket innhold som skal publiseres når. Fokuser på tematikk og knytt innholdet opp til spesielle datoer eller andre hendelser som er relevant for akkurat din bedrift.

Klargjør bilder, videoer, tekst og eventuelle hashtags på forhånd, og sett gjerne opp et automatisert publiseringssystem – da slipper du å måtte poste nye innlegg manuelt.

3. Vis tilstedeværelse

Sosiale medier handler om interaksjon med andre. Vis derfor tilstedeværelse på Instagram ved å svare på kommentarer og spørsmål fra de som følger deg, følg relevante kontoer og responder på andres innlegg med en like eller en hyggelig kommentar.

4. Skap et helhetlig uttrykk

Bestem deg for 2-3 filtre som du bruker konsekvent. Det skaper harmoni og gjør at Instagramen ser gjennomtenkt og profesjonell ut.

5. Finn balansen mellom personlig og profesjonell

Husk at de som følger Instagramen din gjør det fordi de er interessert i bedriften din. Våg derfor å gi et ærlig innblikk i hverdagen på kontoret – samtidig som du viser at dere kan det dere driver med. Ved å være både personlig og profesjonell, fremstår bedriften som tillitsvekkende.

6. Tenk merkevarebygging

For noen er kanskje Instagram det første møtet med bedriften din. Bruk derfor kanalen til å styrke merkevaren din gjennom for eksempel logoeksponering, bedriftens slagord og ved å fremheve bedriftens verdier.

7. Engasjer følgerne dine

Konkurranser eller andre former for interaksjon er en fin måte å skape oppmerksomhet rundt bedriften din på, og engasjere følgerne dine.

Vi håper du har fått noen gode tips til hva du kan gjøre for at bedriften din skal lykkes på Instagram.

Nysgjerrig på hva vi kan hjelpe bedriften din med?

Kontakt oss for en uforpliktende kaffeprat.

 

*Kilde: Ipsos Sosiale medier tracker Q1 2018

**Kilde: Instagram.com

Håvard Paulsen

Håvard Paulsen

Tekstforfatter

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *