Do’s and don’ts på Facebook

Facebook er en effektiv kommunikasjonskanal – med disse kjørereglene kan du lykkes.

Facebook er en effektiv kommunikasjonskanal – med disse kjørereglene kan du lykkes.

Med et par enkle kjøreregler kan du oppnå enda bedre effekt av Facebook-innleggene dine.

Noen tror kanskje det bare er å sette opp en bedriftsside på Facebook og poste noe greier. Men, tro det eller ei, det er slett ingen selvfølge at alt du legger ut på Facebook blir en suksess.

For å unngå de verste barnesykdommene, har vi satt sammen noen enkle kjøreregler for deg:

Ha en plan for Facebook-postene dine

Første bud; Ha en publiseringsplan!

Denne publiseringsplanen bør inneholde en god balanse for hva slags innhold dere skal dele og når dere skal dele oppdateringer på Facebook.

Noen bedrifter velger å poste innlegg flere ganger om dagen, men mest sannsynlig vil dere tjene mer på å heller poste litt sjeldnere og heller bruke litt lenger tid på å produsere innlegg av høy kvalitet som er relevant for følgerene deres.

Har dere en publiseringsplan å forholde dere til, vil det bli mye lettere å sikre en jevn strøm med innhold, samtidig som dere holder Facebook-siden aktiv til enhver tid.

Vær relevant

Det neste du må passe på, er at innholdet dere publiserer må nyttig, relevant og interessant. For det finnes nesten ikke grenser for hva man kan poste av innhold på Facebook.

Som regel er det bare fantasien som setter en stopper. Men det aller viktigste, er at innholdet bør gi leseren informasjon som kan gi h*n merverdi i hverdagen. Det handler i bunn og grunn om å skape innhold som folk har lyst å lese.

Engasjer og vær tilgjengelig

En sikker oppskrift på å støte fra seg følgere og potensielle kunder, er å ikke være tilgjengelig. Skal du først være på sosiale medier, om det så er på Facebook, Instagram, Twitter eller Snapchat, er det alfa omega at du engasjerer og er tilstede for følgerene dine.

Kort fortalt betyr det; bidra med kommentarer, gi tilbakemeldinger og svar alltid på spørsmål. Facebook «premierer» nemlig innlegg med engasjement ved å gjøre dem mer synlige. Et lurt triks kan derfor være å be leseren om å gjøre noe konkret. Still et spørsmål, be dem svare eller kommentere, like eller dele innlegget.

Ikke post Facebook-innlegg kun om dere selv

Det er altfor lett å gå i denne fellen. Dere legger kun ut Facebook-poster om dere selv. Konsekvens; Følgerene deres føler at de blir annonsert for hele tiden.

Det er nemlig viktig å unngå at Facebook-siden deres blir en ren reklameplakat for bedriften. Ikke det at vi mener at dere ikke skal dele innlegg om dere selv. Det er selvfølgelig smart å oppdatere følgerene deres om tjenester og produkter, men ikke skryt. Da vil folk lett miste interessen og slutte å følge dere.

En tommelfingerregel her er at poster om bedriften ikke skal overstige 20 prosent. Resten skal være informative artikler, videoer eller lignende.

Gjør det personlig – by på dere selv

Selv om vi ikke vil anbefale at dere kun deler kakebilder og festligheter, så er det en viktig å være og dele av seg selv. Ikke vær redd for å dele broderlig av bedriftskulturen, få de ansatte med på at dette er moro og engasjerende. Legg til profilbilde, forsidebilde og vis hva bedriften din har å tilby.

Ved å gi følgerene dine et innblikk i hva som skjer «bak kulissene» og hvilke nyheter som er på gang, gir du et godt inntrykk for potensielle kunder, arbeidssøkere og samarbeidspartnere.

Ikke start en krangel på Facebook

Når dere oppretter en bedriftsside på Facebook, vil dere automatisk bli mer utsatt for både positiv og negativ omtale. Ingen ting er bedre enn positiv omtale, men negativ omtale kan man som regel klare seg uten.

Men husk; Ikke gå til motangrep. Det å krangle er ikke bra for bedriftens merkevare.

Det beste du kan gjøre med negative omtaler er å prøve å snu dem og være imøtekommende. Dette kan du oppnå ved å ha en egen strategi for negativ omtale. Ha klare, konstruktive og imøtekommende svar. Og som sagt, for all del ikke start en krangel.

Ønsker du å holde deg oppdatert?
Abonner på vårt nyhetsbrev

Ønsker du hjelp til å komme i gang?
Ta kontakt med oss

Håvard Paulsen

Håvard Paulsen

Tekstforfatter

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *