Slik kartlegger du innhold til kundereisen

Slik kartlegger du innhold til kundereisen

En god kundereise starter med planlegging og kartlegging av innhold.

Kartlegging av innhold er avgjørende for å treffe målgruppen din effektivt. Det handler om å være synlig og besvare de spørsmålene kunden har, der kunden befinner seg i kjøpsprosessen.

Kundereisen er på alles lepper om dagen, også våre. Og det er ikke så rart. For dersom du skal selge et produkt eller en tjeneste i dag og ikke integrerer kundereisen i den digitale strategien din, kan du likeså godt kaste pengene ut av vinduet.

Vi skal forklarer nærmere:

Kundereisens ABC

Kundereisen er den prosessen der du tiltrekker deg personer som gjerne er helt uvitende om deg og dine produkter, og deretter gjør dem til betalende kunder. Etter salget, er målet at de forhåpentligvis blir gode ambassadører for bedriften din i fremtiden.

Her i EvokedSet optimaliserer og kartlegger vi våre kunders kundereiser hver eneste dag, og vi mener det hovedsakelig er tre elementer du må ta hensyn til for å kartlegge innholdet ditt:

  • Brukeratferd – definer hvor kundene befinner seg i kjøpstrakten
  • SEO – Relevante søkeord og fraser
  • Innholds-format (artikkel, video, quiz ol.)

Les mer om hvorfor du alltid må tenke kundereisen i alt du gjør

Identifiser og kartlegg de ulike fasene i kundereisen

Når du skal skape innhold som er målrettet mot alle ledd i kundereisen, må du huske at de leserne som ikke er klare for å handle eller som kanskje ikke engang vet at de har et behov enda, ofte er interesserte i helt andre ting enn dem som allerede vurderer å handle fra deg.

Det er nemlig sjelden en kunde er klar for å handle allerede første gang h*n besøker nettsiden din. Statistisk sett er det kun rundt tre prosent av dem som er klare til å kjøpe der og da. De resterende går i gjennom en prosess der de lærer, konsumerer, deler og før de tar en beslutning.

Selvsagt er ikke alle kjøpsprosesser like lange. Skal du kjøpe en flaske vann, er naturligvis prosessen mye kortere enn dersom du skal kjøpe deg nytt hus. Det handler rett og slett om å forstå hvilke informasjonsbehov kunden har i de ulike fasene han eller hun befinner seg før kjøpet.

Kundereisen er ofte visualisert som en tredelt trakt som kjøpere går gjennom:

Bevisstgjøringsfasen

starter som regel med at en person har møtt et problem eller at det har oppstått et nytt behov. Det er i denne fasen du introduserer deg selv ved å lage innhold som tiltrekker og utdanner kjøperen om utfordringer han eller hun står overfor.

I denne tidlige fasen er det viktig at du ikke promoterer egne produkter eller tjenester i for stor grad. Her må du tilby ressurser som er løsningsorientert, ikke leverandørfokusert.

Evalueringsfasen.

Nå forstår kunden mer om problemet sitt, og starter å undersøke og vurdere potensielle løsninger. Innholdet du produserer her, bør være mer utdypende om produktene eller tjenestene du ønsker å selge, uten å være for pågående.

Det viktige her er å fokusere på problem, løsning og resultat. Dette gir deg en unik mulighet til å fortelle gode suksesshistorier gjennom for eksempel kundecaser for å vise hvordan din bedrift har løst konkrete problemstillinger. Da bygger du tillit og troverdighet, og gjør kunden trygg på at nettopp din bedrift kan skape tilsvarende resultater for ham eller henne.

Kundecaser kan også gjerne brukes i neste fase, som er beslutningsfasen.

Beslutningsfasen.

Kunden har nå bestemt seg for en spesifikk løsning. Nå har h*n en liste med spesifikke produkter og leverandører som kan løse problemet. H*n undersøker videre, sjekker priser og kvalitet opp mot hverandre, sorterer og gjør listen mindre, og tar til slutt en kjøpsbeslutning.

Frem til nå har du ikke konkret snakket om egen løsning eller produkt. Du har etablert et tillitsforhold gjennom å tilby innhold med tanke på å informere kunden best mulig.

Men, nå handler det om å endelig konvertere til salg. Det er her du presenterer innholdet som gjør at kjøperen lærer mer om hvordan din løsning dekker han eller hennes behov. Her må informasjonen være mer fokusert på produkter eller tjenestene bedriften din tilbyr.

SEO som verktøy i kundereisen

På den andre siden, kan du tilpasse innholdet ditt så mye du bare orker, men dersom ingen finner det du har produsert, har det null verdi.

Start derfor alltid med en enkel søkeordsanalyse over de temaene som er aktuelle for bedriften din; Skal du for eksempel selge boligforsikring, bør du ha et stort fokus på søkeord relatert til salg av «boligforsikring».

For å tiltrekke og synliggjøre deg selv overfor dem som befinner seg i starten av kjøpstrakten (dem som ikke er klar til å handle helt enda), bør du benytte deg av søkeord eller såkalte søkefraser som, «hva dekkes av boligforsikringen» eller «hvordan tegne boligforsikring».

Søkeord som ligger tett oppimot salg av boligforsikring, søkes gjerne på av dem som nærmer seg slutten av kundereisen; de som er klare for å handle. For å tiltrekke deg disse bør du benytte deg av søkeord som «kjøp boligforsikring» og «bestille boligforsikring på nett».

Vær relevant!

Til syvende og sist er det aller viktigste at du skaper innhold som er relevant og gir økt verdi i et format som gjør det lett mottakelig for leseren.

For enten du ønsker å skape underholdningsverdi eller gi økt verdi gjennom praktiske råd og tips, er hvordan du formidler noe og pakker inn budskapet minst like viktig som hva som faktisk blir sagt.

Noen ting passer best som tekst i artikkelform, mens andre budskap passer kanskje bedre i video. Her er det ingen regler for hvilke format som passer best til de ulike fasene i kundereisen, det er det du og innholdet ditt som avgjør.

Med relevant og synlig innhold i riktig format spisset til rett målgruppe er du godt på vei til å etablere en tydelig digital strategi. Deretter gjenstår bare siste del av jobben; å bearbeide og begeistre kundene til å bli våre beste ambassadører. Lykke til!

Har du spørsmål eller ønsker å komme i gang med kundereisen?

Ta kontakt med oss.

Håvard Paulsen

Håvard Paulsen

Tekstforfatter

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *