Disse tipsene får landingssiden din til å konvertere

Konverteringsoptimalisering (CRO) er et must for å øke konverteringen på landingssiden din.

Konverteringsoptimalisering (CRO) er et must for å øke konverteringen på landingssiden din.

Formålet med landingssider er at flest mulig konverterer. Imidlertid ender mange opp med å ikke gjøre nettopp dette.

Da er konverteringsoptimalisering (CRO) et must.

En god landingsside har et tydelig formål, kommuniserer et tydelig budskap, henvender seg til et bestemt segment og har én call to action. Med denne guiden kommer du i gang med konverteringsoptimalisering av landingssiden din.

5 tips for å øke konverteringen på landingssiden din:

1. Jobb med call to action (CTA)

CTA-knappen er det viktigste elementet på landingssiden din, det er her selve konverteringen foregår. For å lage en god CTA bør du fokusere på:

  • Budskap. Knappeteksten skal trigge de besøkende og få de til å klikke. Vær tydelig og bruk verb som oppfordrer til handling.
  • Plassering. Sørg for at knappen er plassert et strategisk sted, gjerne etter å ha utført en A/B-test. Den skal skille seg ut fra øvrig innhold, men fortsatt stå i stil med resten.
  • Visuell utforming. Hvilken farge eller form du velger på knappen kan ha mye å si. Bruk kontrastfarger og gjør det tydelig at det er et klikkbart element.

Nybegynner på konverteringsoptimalisering? Les vår enkle guide.

2. Finn en god USP

USP står for Unique Selling Proposition og er et viktig element på landingssiden.

En landingsside som konverterer godt har lyktes med å fremheve hvorfor produktet som selges er unikt. Fokuser derfor på en unik fordel som potensielle kunder får dersom de velger å kjøpe fra deg og ikke fra konkurrentene dine.

3. Husk å A/B-teste

For å lage den beste brukeropplevelsen for de som besøker nettsiden din er du avhengig av å skaffe deg innsikt i de besøkendes atferd.

Med en A/B-test kan du teste ulike elementer opp mot hverandre for å se hva som gir best resultat. For eksempel kan du teste to call to action-knapper opp mot hverandre, eller plassere knappene forskjellige steder og se hvilken som klikkes mest på.

4. Skriv gode mellomtitler

De fleste som besøker nettsiden din er på jakt etter noe spesielt og skumleser raskt gjennom innholdet på landingssiden din.

Din oppgave er å hjelpe de besøkende med å finne informasjonen de er ute etter. Bruk derfor mellomtitler og uthev spesielt viktig informasjon. Det gjør at besøkende raskt finner det de er ute etter og dette øker dermed konverteringsraten.

5. Bruk referanser

Har du fornøyde kunder? Da bør du få frem disse på landingssiden din! Såkalte testimonials, eller kundereferanser om du vil, bygger troverdighet og bidrar til at kunden får et mer positivt inntrykk av bedriften din.

 

Lurer du på hva vi kan for å bedre konverteringen på landingssiden din? Kontakt oss for en uforpliktende kaffeprat.

Maria Skrede

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *