Lead Nurturing: Slik bygger du gode kunderelasjoner

Ta godt vare på kundene dine – det kan lønne seg.

Ta godt vare på kundene dine – det kan lønne seg.

Tar du godt vare på de som har vist interesse for produktene dine, er mulighetene gode for å skape sterke kunderelasjoner og på sikt øke salget.

Leads, Drip Marketing og dialogløp. Høres det gresk ut? Vi forklarer deg hva Lead Nurturing er – og hvorfor bedriften din bør begynne med det først som sist.

La oss starte med det grunnleggende…

Hva er et lead?

Et lead er en person som har vist interesse for de produktene bedriften din tilbyr, for eksempel ved å fylle ut et skjema på nettsiden din. Basert på informasjonen de besøkende legger igjen kan du bygge lister over potensielle leads.

Les også: Slik får du landingssiden din til å konvertere

Hva er Lead Nurturing?

Lead Nurturing handler om å pleie leadsene dine med relevant informasjon gjennom et automatisert dialogløp, med det formål å øke kjennskapen og kunnskapen til produktene dine. Målet er at de til slutt ender opp som betalende kunder.

Hva er et automatisert dialogløp?

Et automatisert dialogløp er en serie med e-poster som aktiveres ved en gitt handling, og som sendes i et gitt antall og i gitte intervaller.

Å sette opp et dialogløp kan være både tidkrevende og utfordrende. Det er her Marketing Automation kommer inn. Ved å automatisere utsendelsene dine kan du jobbe mer effektivt, segmentere mottakslister og skreddersy kommunikasjonen din.

Hva inneholder et automatisert dialogløp?

Et automatiserte dialogløp er ofte bygget opp etter en markedsføringsstrategi som kalles «Drip Marketing». Strategien innebærer å sende ut salgsfremmende innhold i små drypp over en viss periode. Eksempler på Drip Marketing kan være:

  • Whitepapers
  • Artikkelserier
  • Suksesscaser
  • Webinarer

Vi har mye erfaring med Drip Marketing og hjelper deg gjerne i gang.

Kontakt oss for et uforpliktende tilbud.

Hvordan bruke Lead Nurturing i salgsprosessen?

Selv om salgsprossene hos bedrifter varierer er det fire faser som det er lurt å fokusere på:

1. Tiltrekke.

Det første steget handler om å tiltrekke potensielle kunder til nettsiden din med godt innhold og god søkemotoroptimalisering (SEO).

2. Konvertere.

Steg nummer to handler om å få besøkende på nettsiden din til å legge inn informasjon om seg selv. For eksempel kan du be om at de melder seg på nyhetsbrevlisten din eller laster ned en guide.

3. Selge.

Steg nummer tre handler om å selge. Nå skal leadet ha fått all informasjon som trengs, vite hva du tilbyr og befinne seg nederst i kjøpstrakten. Nå skal salget skje.

4. Engasjere.

Steg fire handler om å begeistre kundene dine ved å sende relevant og godt innhold som gjør at kunden husker deg og fortsetter å kjøpe fra deg i fremtiden. Gjort riktig kan disse kundene bli gode ambassadører for bedriften din.

Tror du Lead Nurturing kan være noe for deg?

Kontakt oss for en uforpliktende kaffeprat.

Håvard Paulsen

Håvard Paulsen

Tekstforfatter

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *