Livestrømming: Levende markedsføring eller bare leven?

John Brungot og Håvard Paulsen

De neste 60 sekundene lastes det opp 400 timer videoinnhold på YouTube alene. Hvis du vil at ditt innhold skal synes, bør kunden din lete etter deg og ikke omvendt.

Aldri før har så mye videoinnhold vært tilgjengelig i så mange ulike formater. Facebook og YouTube åpner for direktesending, fordi de vet at vi liker å føle oss eksklusive.

Vi liker følelsen av å være på rett sted til rett tid. På privaten konsumerer vi gladelig på denne måten: Vi tar gjerne imot en stemningsrapport bra favorittbandet vårt backstage før de går på scena. Hvis vi ikke kan være tilstede på vernissagen, kan vi i det minste få med oss kuratorens åpningstale på direkten.

Vi loller og liker direktesendinga fra vennegjengen på roadtrip, som har kjørt seg vill og angripes av en sauehorde. Joda, alle disse filmene blir liggende for ettertida, men vi så det mens det skjedde.

Vi fikk dessuten klemt inn vår egen morsomme kommentar i tråden og var tidlig ute med å dele. Vi blir delaktige i fortellingen. Og det er det vi liker så godt!

Hvordan kan dette overføres til et bedriftsperspektiv?

Aller først må den personlige stilen og det upolerte uttrykket omfavnes. Her får vi hjelp av tidsånden: Aldri før har vi konsumert så mye hjemmelaget materiale. Dette gjør at vi er vant med, og tåler amatørfilm-uttrykket bedre enn noen gang.

Vi tiltrekkes av det personlige og umiddelbare. Vi ønsker det genuine fremfor det glatte. En livestrømming på Facebook eller YouTube har ytterligere en mulighet: Umiddelbar dialog med kunden.

  • En boklansering kan åpne for spørsmål til forfatteren.
  • En produktlansering kan teases fra fabrikken hvor varen pakkes i esker. Alle liker en sniktitt.
  • Større bedrifter kan holde pressekonferansene sine live på egen kanal etter møter med store beslutninger.
  • Bedriften kan strømme besøk av interessante gjester som støtter deres arbeid. Sendingen kan romme spørsmål og svar.
  • Livestrømming kan bli eventer i seg selv, med underholdningsinnslag og konkurranser.

Eksemplene kan ramses opp i det vide og brede, men alle har noe til felles: De lar følgere og abonnenter få eksklusive innblikk, samtidig som det åpnes opp for engasjement.

Å vise seg uten fargekorrigering og teknisk sminking setter bedriften rett inn i en raus delingskultur som etter hvert er solid forankret i folks medievaner.

Sendinger direkte fra strategiske steder i prosessen markerer både lekenhet og våkenhet i forhold til hva som skjer i markedet.

Video-vrimmelen vil være der med eller uten deg. Våger du å ta del?

Sjekk gjerne saken vi lagde for Telenor og online.no om Facebook-live, der John Brungot og jeg deler do’s and dont’s.

Håvard Paulsen

Håvard Paulsen

Tekstforfatter

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *