Merkevarebygging – har vi noe å lære av India?

Jeg har akkurat kommet hjem fra et besøk i Indias intense hovedstad. Min hverdag i EvokedSet ble smelt på plass i et beintøft perspektiv.

Jeg har møtt mennesker som vil så mye. Men som også får til veldig veldig mye. Og som aldri slutter å tro.

På kontorpulten min står en Ganesha laget av messing. I hånden holder han et våpen; en ankusha – spesielt designet for å ødelegge vår uvitenhet. Ganesha er en nådig gud, som ivaretar lykke, visdom og fred. Han blir tilbedt ved oppstart av nye oppgaver og bestemmer mellom suksess og nederlag.

Det er tidlig morgen i Oslo. Det er kaldt. For under 24 timer siden kjente jeg heten i New Delhi. Den som klistrer seg til kroppen og svøper meg i et mylder av lukter, smaker, lyder og inntrykk.

Kontorlandskap i Kotla, New Delhi. Litt annerledes en mitt. Men er det mindre effektivt?

Kontorlandskap i Kotla, New Delhi. Litt annerledes enn mitt. Men er det mindre effektivt?

Jeg går gjennom innboksen min. Min verden er ordnet i kolonner og system. I dag skal jeg levere et tilbud til en kunde. Vi skal planlegge et par nyhetsbrev og få godkjent innhold produsert rundt lanseringen av et nytt produkt.

Menneskene jeg har møtt de siste dagene tvinger seg frem i bevisstheten min. Har vi noe å lære av dem? Jeg tror det.

– Jeg fikk bare folk til å begynne å snakke

Jeg møtte Ved Amrita i New Delhi for noen dager siden. Hun designer og syr klær – når hun ikke lærer gatebarn å lese, jobber frivillig med syke og blinde eller tar var på sin gamle mor.

– Jeg startet en utdannelse innen søm. Men etter seks måneder valgte jeg å følge en idé. Jeg så behovet for enkle klær, laget av naturlige materialer – uten dilldall og uten merker på. Først laget jeg klær til noen venner – og så begynte de å snakke.

I dag lever Amrita av å sy klær for privatpersoner. Hun har en stor kundekrets og flere skreddere i arbeid, og sørger på den måten for et livsgrunnlag for flere titalls personer i Indias hovedstad. Hun har ingen nettside – men er aktiv i sosiale medier, bruker Whatsapp og Facebook – pluss en stor dose varme og kjærlighet.

Hva skal til for å lykkes?

– Jeg tror det handler om å gjøre godt arbeid, lytte til det kunden ønsker seg, tåle å gå på noen nederlag og aldri slutte å elske det du driver med.

Smågatene i Kotla, New Delhi har 10 arbeidsplasser per meter.

Smågatene i Kotla, New Delhi har mange arbeidsplasser per kvadratmeter.

– Du må praktisere! Aldri slutte å praktisere!

På et marked møter jeg Krishna. Han sitter blant mange hundre små gudestatuer og mediterer. Han har ikke et eneste salg på blokka i dag. Det er varmt. Han løfter frem en Hanuman-figur.

– Hanuman gir meg mot og lærer meg å være lojal. Alltid være lojal – aldri svikte visjonen, aldri gi opp. Bestefaren min kunne tenne bål ved å si et mantra. Jeg har øvd siden jeg var 11 – og har ennå ikke fått det til. Men jeg praktiserer hver dag. Du må aldri slutte å tro på at det er mulig!

Krishna er en historieforteller av beste klasse. Historier om guder og hverdag og familie og fabler renner ut av ham. Han maser ikke om at jeg skal kjøpe noe. Men jeg kan ikke la være. De genuine historiene hans gjør jobben.

Eier du 10 Q-tips – da har du en jobb

På et gatehjørne sitter en mann med en badevekt. Han tar 10 rupier for å veie deg. Halvannen meter bortenfor står en mann og selger kokosnøtter og sykkeldeler. Forbi oss trekker en senete mann kilovis med ris på en vogn. En gammel skrukkete bestemor passer en kiosk med svært begrenset vareutvalg. Ved siden av står en kvinne og stryker skjorter. Gatebildet i New Delhi består av tusenvis av arbeidsplasser.

- Du må aldri slutte å tro på at det er mulig!

– Du må aldri slutte å tro på at det er mulig!

– Earcleaning, madame? En godt voksen mann ser på meg med store øyne og holder frem en liten pose med Q-tips og et speil.

– Ikke dyrt. Men veldig grundig! Smiler han og tilbyr meg ørerens på åpen gate.

Kompisene hans flokker seg rundt oss. Han har veldig gode referanser.  Tross verdens minste markedsføringsbudsjett.

Stå støtt – jobb hardt

Jeg er gjennom e-posten min og legger en plan for resten av uka. Jeg legger bena i kors på kontorstolen, tar en kikk bort på Ganesha og fortsetter arbeidsdagen med et sitat fra en mann som elsket sitt land.

«Nesten alt du gjør, vil vise seg å være uvesentlig, men det er svært viktig at du gjør det»

Mahatma Gandhi

ganesha

Henriette Skyseth

2 Comments

  1. Veldig fin og inspirerende artikkel. Jeg ser Ved Amrita har et nettsted for sine design: vedamrita.in – det har kanskje interesse for leserne siden du nevner hun ikke har nettsted

  2. Takk for tilbakemelding Jon! Jeg var ikke klar over at hun faktisk har en nettside! Takk 🙂 – poenget mitt var vel egentlig at hun ga et veldig sterkt inntrykk med sitt engasjement, sin oppriktighet og sitt vesen – og at det er mulig å få til mye ved å tro på det man driver med, følge en idé og gjøre det ekte. For oss som jobber med innholdsmarkedsføring er det nyttig å lære av slike som Ved – og andre – som forteller sine historier så usminket, så gjennomført, så ærlig – og dermed også så virkningsfullt!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *