Nybegynnerguide: Konverteringsoptimalisering (CRO)

Konverteringsoptimalisering handler om å få de besøkende til å gjøre den handlingen du ønsker de skal gjøre.

Konverteringsoptimalisering handler om å få de besøkende til å gjøre den handlingen du ønsker de skal gjøre.

Blir du svett i hendene bare du hører ordet konvertering? Har du absolutt ingen anelse om hva konverteringsoptimalisering (CRO), konverteringsrate eller A/B-testing er? Fortvil ikke!

Med vår enkle nybegynnerguide er du godt på vei til å en konverteringsspesialist.

Hva er konverteringsoptimalisering (CRO)?

La oss starte med det mest åpenbare: hva er egentlig konverteringsoptimalisering? Kort fortalt handler konverteringsoptimalisering om å få de som besøker nettsiden ditt til å gjøre den handlingen du ønsker de skal gjøre. Det kan være å gjennomføre et kjøp, laste ned et dokument eller registrere seg for å motta nyhetsbrev.

Hva er konverteringsrate?

Uavhengig av hva konverteringsmålene er, kan konverteringsoptimalisering (gjort riktig) bidra til at konverteringsraten øker med flere prosent. Konverteringsraten er antall besøkende på en nettside og antallet av de som konverterer (utfører en gitt handling), i prosent.

Du finner konverteringsraten ved å dele antall salg på antall besøkende, eksempelvis:
10 (antall salg)/100 (antall besøkende) *100 % = 10 % konverteringsrate.

Viktige nøkkelbegreper – konverteringsoptimalisering:

Call to action (CTA) er en knapp, lenke, skjema eller et annet klikkbart element som fører kunden til konvertering. Eksempelvis «kjøp nå» eller «meld deg på nyhetsbrev».

• Konverteringstrakt er det stedet der den som besøker nettsiden gjennomfører ønsket handling. Det kan for eksempel være at kunden brukte søkefeltet på nettsiden din, fant det aktuelle produktet han/hun var ute etter og derfra klikket direkte på kjøpsknappen.

A/B-testing er en test der man tester versjon A opp mot versjon B, og ser hvilke av de to som gir best effekt. Eksempelvis knappetekst A mot knappetekst B. Den av de som to gir flest klikk, altså høyest konvertering, er testens vinner og den du skal bruke videre.

Kom i gang med konverteringsoptimalisering

For å få mest mulig ut av arbeidet ditt må du starte allerede i planleggingsfasen. Her er 4 enkle tips til hvordan du får mest ut av CRO-arbeidet ditt:

1. Sett opp mål og verktøy. Sett opp ønsket målgruppe, målsetting, KPI-er og verktøyene (som oftest Google Analytics) du trenger for å få innsikten du ønsker.

2. Analyser. Vit hvordan du skal anvende innsikten du får. Tall er meningsløse hvis du ikke vet hva de sier deg.

3. Test, test, test. Systematisk testing er selve nøkkelen til bedre konverteringsrate. Sett opp en plan for testingen og prioriter hva som er viktigst.

4. Optimaliser. Du har nå definert de viktigste målene, gjort analyser og fått innsikt gjennom testing. Nå er du klar for å optimalisere basert på resultatene du har fått.

Klar for å ta konverteringsoptimaliseringen et steg videre?

Får du ikke nok av konverteringsoptimalisering, sier du?
Vi har mer på lager! Les vår artikkel om CRO og få enkle tips til hvordan du kan øke konverteringen.

Ønsker du hjelp til konverteringsoptimalisering?

Kontakt oss for en uforpliktende kaffeprat.

Håvard Paulsen

Håvard Paulsen

Tekstforfatter

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *