Kjenner du de nye personvernreglene?

personvernHvis ikke, kan det koste deg dyrt. I mai neste år kommer EUs nye personvernregler. Forbereder du deg godt, kan du bli en av vinnerne i bransjen.

Innholdsmarkedsføring handler ikke bare om å lage godt innhold. Du må også treffe dem som er interessert i det du har å fortelle. Klarer du å skreddersy kommunikasjon ved å bruke innsikt om mottakerne, ligger du godt an. Samtidig blir jobben med å håndtere persondata mer krevende i tiden som kommer.

Strengere krav til samtykke

Hva er så nytt med regelverket som kommer? Først og fremst vil det gjelde for alle plattformer, og vil være teknologinøytralt. I tillegg er det viktig å merke seg endringene rundt samtykke. Alle som jobber innholdsmarkedsføring og dialog vet hvor viktig det er å ha samtykke fra den du kommuniserer med, og nå blir det strengere krav. Nå holder det ikke at de du vil kommunisere med er kunder fra før.

Fra mai 2018 trenger du nå eksplisitt samtykke for bruk av andres persondata. Og ikke nok med det. Du trenger samtykke per kanal, og det kan ikke lenger være forhåndsutfylt. Det betyr at om du har fått samtykke til å sende kunden din SMS, trenger du et nytt samtykke før du kan sende en e-post.

Rett til datatilsyn

Det skal være mulig for forbruker å forstå hva man gir samtykke til, og hva dataen skal brukes til. I tillegg skal alle ha tilgang på det andre har lagret av data om dem. Bedrifter må derfor være enda mer åpne på hvilken informasjon de samler inn, og sørge for enkle administrative løsninger der borgere selv kan sjekke. En måte å gjøre dette på, er Min Side-løsninger.

Personvernombudets rolle forsterkes

Norske dateeiere og -behandlere er allerede godt kjent med ordningen med egne personvernombud. Det nye nå er at det blir obligatorisk for langt flere. Både offentlige virksomheter og de som behandler sensitive personopplysninger er blant dem som nå få sine egne personvernombud.

Daglig leder og styret vil fortsatt ha hovedansvaret, men ombudet skal fungere som bedriftens interne rådgiver. Han eller hun er ansvarlig for opplæring og dokumentasjon, og er også den som skal overvåke og varsle brudd på regelverket.

Start i dag

Høres det vanskelig ut? Det var ikke uten grunn at jeg anbefalte deg å starte allerede i dag. Trøsten for oss i Norge er at vi allerede har hatt et strengt lovverk. Vi ligger derfor bedre an enn mange andre land i Europa. Det betyr dessverre ikke at du kan sitte på gjerdet. For det kan bli fryktelig dyrt å la være. Blir du tatt med persondata på avveie, kan omdømmekostnadene blir store, men ikke minst kan det få store økonomiske konsekvenser. Boten kan bli på 2 prosent av konsernomsetningen. Da hjelper det ikke at det bare er en avdeling i konsernet som mister kontroll.

Siden regelverket er nytt, og til tider litt uklart, vil man med tiden måtte gå opp noen grenselinjer. Det er likevel ingen tvil om at de som tar grep allerede nå, vil få et stort fortrinn når regelverket settes i kraft. Det er her vi vil se forskjellen mellom seriøse og useriøse leverandører.

Håvard Paulsen

Håvard Paulsen

Tekstforfatter

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *