Så ofte bør du kontakte kundene dine

Det kan være vanskelig å finne balansen mellom akkurat passe og plagsom når du skal kontakte kundene dine

Det kan være vanskelig å finne balansen mellom akkurat passe og plagsom når du skal kontakte kundene dine

Det er kjipt å bli glemt, men verre å være plagsom. Følg disse rådene for å finne riktig balanse.

Jevnlig, god kontakt med kundene er viktig for at bedriften din skal oppleves relevant over tid. Men relevant-planken er smal, og du skal holde tunga rett i munnen for å holde balansen.

Litt for sjeldent: Tar det for lang tid mellom hver gang kunden din hører fra deg, er du glemt neste gang h*n skal handle.

Litt for ofte: Om kunden har innboksen full av nyhetsbrev og får daglige sms-er fra deg, er sjansen stor for at h*n har produktet ditt (og deg) langt opp i halsen. Resultatet er at h*n kjøper fra en annen leverandør.

Vi har én god og én dårlig nyhet. Du får den dårlige først: Det finnes ikke noe fasitsvar som gjør at du garantert finner balansen. Den gode nyheten: Det finnes fem veldig solide støttehjul.

1. Finn ut hva andre gjør

I EvokedSet setter vi opp, lager innhold og sender ut nyhetsbrev og sms-er for en hel haug små og store selskaper, så vi har en viss veldig god peiling på hva som er vanlig i ulike bransjer.

Etter årevis med testing har vi funnet «sweet spoten» for mange. Som et minimum bør kunden høre fra deg hver femte uke. Sjekk hvor ofte, og hvilke dager, konkurrentene dine sender ut nyhetsbrev – det kan gi deg en god pekepinn.

2. Ta en titt i speilet

Hvilken posisjon har du i markedet? Hvor lojale er kundene dine i utgangspunktet? Hva slags produkt selger du? Stabæk Fotball spiller minst femten hjemmekamper i sesongen, arrangerer cuper og har kunder som er lojale selv når produktet er dårligere enn året før. De kan sende ut flere nyhetsbrev enn Spikerbutikken AS som … ja, selger spiker.

Les også: Slik skiller du deg ut i innboksen

3. Husk at all kontakt teller

Det er lett å telle antall nyhetsbrev, men du har kanskje kontakt med kundene dine på andre måter også? Hver telefonsamtale, sms og sneglepost må telles inn i det totale regnestykket. Husk også at andre medier (Facebook, print, TV) påvirker helhetsinntrykket selv om det ikke er direktekontakt. Du har kanskje aldri blitt kontaktet personlig av Idar Vollvik, men altså..

4. Lær av det du gjør fra før

• Hvor ofte kontakter du kundene dine i dag?
• Har dette forandret seg over tid?
• Har det gitt flere salg, eller melder folk seg av?
• Varier frekvensen og følg med på åpningsraten

Bruk informasjonen du allerede har tilgjengelig for alt det er verdt. Det skal nemlig være med å danne grunnlaget for siste punkt.

5. Det viktigste til slutt: Legg en plan

… og DER kommer vi gjerne inn i bildet.

Ring oss for en kaffeprat i dag

Kjetil Hamnes

Kjetil Hamnes

Tekstforfatter

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *