Slik oppnår du mersalg i nettbutikken

mersalgI følge Apsis Rapport for 2016, legger hele 80 prosent av alle skandinaver produkter i handlevognen uten å fullføre handelen med det samme. En god påminnelse på e-post kan øke salget betraktelig.

Liksom-shopping på nett er lite konstruktivt, men for deg som vil selge noe, kan det være riktig så lønnsomt om du griper muligheten. Vi ser at folk som forlater handlekurven, er mye mer tilbøyelige til å kjøpe noe enn andre. Ved å sende en e-post kort tid etter at kunden har klikket seg videre, er sannsynligheten høy for at kjøpet likevel blir gjennomført.

I følge undersøkelser utført av Apsis er e-post faktisk den beste metoden for å konvertere handlevogner på nett. Rapporten viser også at rundt halvparten av de spurte aldri hadde mottatt en slik e-post, men ville verdsatt påminnelsen om de hadde fått det. Når vi vet at over én tredjedel av klikkene fra handlevogn-påminnelsene konverterer til salg, er det en mulighet du ikke har råd til å ignorere.

”Initial emails, sent three hours after a consumer abandons a cart, average a 40% open rate and a 20% click-through rate.”Business Insider

Ikke hva du gjør, men måten du gjør det på

Som med så mye annet, er det viktig å sørge for at måten du gjør det på tilfører kunden noe av verdi. Gjort riktig, kan en slik e-post oppleves som ekstra god service fremfor irriterende mas om salg. Denne e-posten er en unik mulighet til å gi akkurat din kunde en positiv kjøpsopplevelse og kanskje til og med et ønske om å komme tilbake neste gang.

Her er tips til hva e-posten bør inneholde:

1. En selvfølge kanskje, men la det være sagt; Personifiser med fornavn i starten. Alltid. handlekurv

2. Timing! Send e-posten samme dag handlekurven ble forlatt. Etter hvert som tiden går, går sjansen for konvertering nedover. Hos oss tester vi de ulike kundegruppene for optimal timing, noe som øker klikkraten ytterligere.

3. Hold det kort, lett og uhøytidelig. Start gjerne med et spørsmål, som viser at du bare ønsker å komme med en liten påminnelse. En personlig touch er aldri feil – vis deg gjerne fra din sjarmerende side (om du har en), men for all del.. ikke overdriv for å fremkalle følelser i mottaker. Linjer som ”Vi savner deg” og ”kom tilbake” virker både usjarmerende og desperate. Setninger som ”Har du glemt noe?” eller ”vi har spart på handlekurven din” er en hel del hyggeligere.

4. Vær relevant. En påminnelse om hva kunden faktisk har glemt er et absolutt must. En oversiktlig liste over produktene med tilhørende bilder gjør det mer fristende å ta en liten titt til. Og ikke glem informasjon om levering og endelige priser.

5. Tydelig call-to-action. Gjør veien kort til handlekurven med en synlig lenke/knapp direkte til handlekurven, slik som denne for eksempel:

mersalg

6. Vis at du er på tilbudssiden og tilby rabatt eller gratis frakt, slik at kunden føler at handelen skjer på egne premisser og at du strekker deg for kundene dine. En vinn-vinn-situasjon. Om ikke du har mulighet til å tilby en rabatt, spør om noe gikk galt eller om dere ikke hadde det kunden lette etter. Det viser initiativ til å bli bedre. En lett tilgjengelig link til kundeservice-chat vil også gjøre terskelen lav for å finne ut mer om produktene.

7. Vær deg selv! Har du en solid merkevare med en etablert og godt likt tone-of-voice, blir også denne e-posten både likandes og klikkbar. Men en ting er helt sikkert; ikke dropp e-posten. Den er kanskje det viktigste leddet i jakten på mer salg.

Håvard Paulsen

Håvard Paulsen

Tekstforfatter

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *