Søkemotoroptimalisering (SEO): 5 smarte tips for å synes i Google

God søkemotoroptimalisering (SEO) er avgjørende for å rangere høyt i Google.

God søkemotoroptimalisering (SEO) er avgjørende for å rangere høyt i Google.

Det er ikke akkurat «Rocket Science» å synes i Google. Men det krever at du har forståelse for hva leseren og søkerobotene er ute etter – og klarer å anvende den forståelsen riktig.

Her er våre fem beste tips for å synes i Googles søkemotorer:

1. Skriv for leseren – ikke Google

Formålet med Googles stadig skiftende algoritmer er å tilby kvalitetsinnhold som setter leseren i fokus. Selvsagt skal du jobbe med søkemotoroptimalisering (SEO) av innholdet ditt, men skriver du for søkemotorene fremfor leserne, blir innholdet mindre engasjerende, relevant og troverdig.

Regel nummer 1 er derfor at du alltid skal skrive for leseren og fokusere på å skape det gode innholdet.

Les også: Hvordan få innholdet til å konvertere?

2. Bruk long tail-søkeord

Det er vanskeligere å rangere høyt i korte, generelle søk slik som «byrå», fremfor lengre og mer konkrete søk slik som «kundereisebyrå i Oslo».

Long tail-søkeord har mindre søkevolum, og dermed også mindre konkurranse. Det betyr at det er gode sjanser for at nettopp nettsiden din dukker høyt opp i Google-søk. Bruk det for det det er verdt!

3. Optimaliser metatitlene dine

Metatittelen er inngangsbilletten til leserens klikk. Du har maks 160 tegn på overbevise leseren om at nettopp nettsiden din inneholder det de er ute etter. Vi kan derfor ikke si det tydelig nok: optimaliser metatittelen din!

4. Husk de viktige «støttesøkeordene»

Søkemotoroptimalisering handler ikke bare om å bruke søkeord og relaterte søkeord. Det handler også om å bruke ord som er nært relatert til søkeordet, uten at det er et synonym. Disse ordene kalles LSI-søkeord (latent semantisk indeksering).

For søkemotorene er det viktig å vurdere søkeresultatet fra lignende emner for å forstå hva leseren er ute etter. For eksempel kan «kam» enten være «fjellkam» eller en kam til å gre håret med. For å forstå hva leseren er ute etter, er Google avhengig av semantiske søkeord for å sette søket i kontekst og foreslå de mest relevante treffene. Det letteste er å benytte seg av en søkeordsanalyse for å finne gode semantiske søkeord.

Kontakt oss for et uforpliktende tilbud på søkeordsanalyse.

5. Optimaliser innholdet for søkerobotene

Du kjenner kanskje til crawlere eller spidere? Dette er avanserte søkeroboter som systematisk leter etter søkemotoroptimaliserte nettsider. Crawlerens språk er HTML, og crawleren gjennomgår bilder, Java, Flash og ikke-tekstlig innhold for å analysere og vurdere nettsiden.

Jobb derfor med mobilvennlige sider, navigasjon og sidestruktur, og ikke minst lag en sitemap.xml, som kort fortalt er en slags guide til søkemotorene om hvilke sider du ønsker skal crawles.

Ønsker du hjelp til søkemotoroptimalisering (SEO) av nettsiden din?

Kontakt oss for en uforpliktende kaffeprat.

Håvard Paulsen

Håvard Paulsen

Tekstforfatter

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *