Tør du skrive om det kundene dine søker på?

Se meg

”Se meg, se meg – se hvor flink jeg er”, sier barna, og vi ser. ”Se oss, se oss – se hvor flinke vi er”, sier vi på hjemmesiden, men ingen ser.

Det er sjelden vi gidder å lese en lang salgstekst om hvor flinke noen er, eller dykke ned i en detaljert produktbeskrivelse. Det skjer bare dersom vi er i siste fase av kundereisen og søker spesifikt etter utfyllende informasjon.

Grunnen er at vi i en tidlig fase søker mer åpent og bruker «hva er…» eller  «hvorfor». Deretter «hvordan vurdere» eller «hva bør jeg vite». Helt til sist starter søket etter detaljer og produktinfo.

Det er stor forskjell på hvilket innhold som svarer på ulike spørsmål og behov. Har du tenkt over om din bedrift tilbyr innhold som skaper trafikk fra åpne og innledende søk? Om svaret er at dere har prioritert å skrive om hvor bra dere er og hva de flotte produktene deres kan, kan det være vel verdt å ta en ny runde på hva sidene bør tilby kundene.

Det er et naturlig forretningsinstinkt å prioritere såkalt «late stage content». Og du trenger det også – for å trygge de kundene som i stor grad har bestemt seg for å handle hos deg. Problemet med kun å prioritere dette er at mange potensielle kunder går tapt underveis, om noen andre svarer bedre på det de egentlig lurer på.

Ta derfor en kikk på hvor mye av «early stage search traffic» som lander hos dere? Hvilke bekymringer og spørsmål har din kundegruppe i denne fasen av kjøpet, og hvordan kan du produsere og distribuere innhold som treffer disse? Dette er spørsmål det er verdifullt å stille seg.

Som Jay Bayer så sympatisk formulerer det; Stop being amazing and start being useful. Tør du?

Øystein Wasteson

Øystein Wasteson

Kundeansvarlig / Rådgiver

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *