Søker du med kort eller lang hale?

Hånd SEO

Når du leter etter informasjon på nettet, hvordan søker du da? Skriver du ett enkelt ord, eller legger du på mer informasjon? Tenk på svaret neste gang du skal lage innhold til egne kanaler.

Alle vi som skriver for nett, er opptatt av at det vi skriver skal være synlig – også for Google. Tradisjonelt har dette handlet om to ting. Teknisk SEO (hvordan siden din er bygget opp) og bruk av søkeord i tekst.

Har du en god url-struktur, en logisk oppbygging av siden og har sørget for at den er mobilvennlig, har du kommet et godt stykke på vei. I tillegg må du benytte deg av relevante søkeord. I «gamle dager» (la meg si sånn ca. 2012), ble dette løst ved såkalt keyword-stuffing. Nøkkelord ble stappet inn alle steder du kunne tenke deg. Problemet var bare at dette gjorde siden langt mindre leservennlig, noe som gjorde at leseren raskt forsvant ut igjen. I dag fanges slike leserbevegelser opp av Google, som raskt sørger for å straffe deg. Følger du strategien fra 2012 vil du derfor raskt komme lavt i rankingen på relevante søk neste gang en potensiell kunde er på jakt etter det du har å tilby.

Google forstår mer enn du tror

Google forstår altså hvordan brukerne søker etter informasjon på nett. Samtidig har våre vaner endret seg i takt med smarttelefonenes fremvekst. Vi søker i farten, på bussen eller mens vi sitter hos frisøren, og da vil vi ha et mest mulig presist svar fra Google. Er det sesong for å skifte dekk, vil du garantert ikke søke bare på dekk eller vinterdekk, men bruke en lang frase som «hvordan skifte sommerdekk», «skifte dekk selv», «test av sommerdekk» og så videre. Da blir spørsmålet – hvordan kan vi som lager nettsider benytte oss av dette?

Head-SEO og longtail-SEO

Er du et forsikringsselskap og skal selge bilforsikring, er det relevant å snakke med alle som eier en bil. Og sannsynligheten for at de som skal skifte dekk også eier egen bil, er stor. Da bør du vel lage innhold som treffer disse?

På en produktside ville du selvsagt fokusert på produktet ditt. Slik vil du treffe dem som søker spesifikt på for eksempel bilforsikring. Slike direkte søkeord kalles gjerne head-SEO. Vær imidlertid oppmerksom på at dersom det er mange som søker på det du har å tilby, er det også stor konkurranse blant tilbyderne. De andre forsikringsselskapene vil garantert også fokusere på bilforsikring på sine forsikringssider.

Dersom du derimot supplerer med innhold som for eksempel inneholder frasen «skifte dekke selv», får du andre muligheter. Riktignok vil færre søke på dette, men de du treffer er sannsynligvis veldig interessert i det du har å si. Da vil de bruke mer tid på siden din, og dersom de ikke visste at du solgte bilforsikring, vil du få god anledning til å vise dem det nå. Dette kalles longtail-SEO. Kunsten her er å ikke bli for smal, slik at det kun treffer noen få, og samtidig smal nok til at det er veldig relevant for den det treffer.

To tanker i hodet på en gang

Når du skal bygge en nettside, er det lurt å tenke både på head- og longtail-SEO. I begge tilfeller må du selvsagt gjøre en søkeordsanalyse, der målet er å finne både søkeord og fraser det søkes mye etter, og som det er lav konkurranse på.

I eksempelet med dekkskift over, er det ikke sikkert at dem du treffer egentlig er på jakt etter bilforsikring. Men har du relevant og god informasjon å tilby, fanger du deres interesse. Spørsmålet er om du tør å tenke slik bredde på innholdet ditt. De fleste ønsker selvsagt å hanke inn kundene og få dem gjennom kjøpstrakten så fort som mulig. Men ingen kunder skal kjøpe noe hele tiden. Det gjelder å treffe dem der de er i øyeblikket, gjøre dem oppmerksomme på det du har å tilby, og «varme opp» til neste kjøp. I tillegg viser det seg ofte at det er gjennom longtail-SEO at konverteringene er størst – nettopp fordi det treffer akkurat på det kunden er ute etter å finne ut av.

Derfor lønner det seg å tenke to tanker på en gang. Vet du ikke hvor du skal starte? Ta kontakt med oss da vel, så hjelper vi deg i gang.

Håvard Paulsen

Håvard Paulsen

Tekstforfatter

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *