Slik styrker du kunderelasjonen

Hillary Clinton
Oppstilt eller ei – dette bildet definerer hvem vi vil se og høre om i 2016. Oss selv!

Valgene vi tar, vennene vi omgir oss med og produktene vi kjøper, forteller historien om hvem vi er og ikke minst hvem vi ønsker å være.

Når du kjenner kundegruppen din utfra disse premissene, blir det også enklere å vite hvem du ønsker å være for dem.

Så la oss snakke litt om forholdet…

Enhver relasjon må investeres i. Det krever litt tid, men som i alle forhold er det godt grunnarbeid som setter standarden for resten av tiden dere har sammen. Det vil garantert lønne seg!

Her er tre tips til hvordan du kan skape en god relasjon til kundene dine, og viktigst av alt – få den til å vare!

  1. Vær ærlig – det varer nemlig lengst!

Air brusha damers tid er forbi! Vi leter etter genuinitet og troverdighet over alt – noe som ligner livet vi selv lever og situasjoner vi selv kjenner igjen.

Kjenner du din målgruppe godt, er det fullt mulig å lage bedre og mer troverdig innhold for den enkelte.

Løft frem kundecaser som er representative for flere. Ekte mennesker med ekte utfordringer er lettere å kjenne seg igjen i og lettere å sette pris på.

Da vi sammen med Vertikal Helse fortalte historien til en tobarnsfar, som hadde fått livet snudd opp ned på grunn av smerter i kroppen, ble dette en klikkvinner i deres nyhetsbrev.

Vertikal Helse

  1. Skreddersy – da treffer du bedre

De siste årene har vi gått fra en one-size-fits-all-innstilling, til et enormt utvalg av nisjer og spesialtilpasset innhold. Med et bredt utvalg plattformer, kanaler og sosiale medier, er vi vant til å få innhold spesielt tilpasset våre liv og vår hverdag. Dette gir oss en unik mulighet til å møte målgruppen der de er, på deres premisser.

Enda så fristende det kan være å treffe bredt, ser vi at jo spissere vi treffer desto bedre oppleves innholdet.

Bruk segmentering derfor i så stor grad som mulig. Interesser er bedre enn alder, stilling er bedre enn bransje, handlingsmønster er definitivt bedre enn ord.

Map-segmentering, automatisering, personas, kundereiser er en del av vårt hverdagsvokabular. Vi lærer masse hver dag om skreddersøm – og gleder oss til å dele eksempler og erfaringer fra vårt samarbeid med blant andre Nordic Choice Hotels, Canal Digital og Telenor.

  1. Hold på oppmerksomheten

Det er likevel én ting som trumfer det meste – timing. Det nytter ikke å si det du vil si om alle øyne er vendt mot en annen. Finn en aktualitetsknagg å henge budskapet på, og du vil med større sannsynlighet få respons på det du sier. Du kjenner kanskje til denne?

Brad er singel

Perfect timing av stjernelaget Susanne Hovda og Marius Aasen fra Try. Les hvordan den lille annonsen fikk alles oppmerksomhet.

Snakker du om det kundene dine bryr seg om her og nå, er sannsynligheten stor for å lykkes. Dette henger selvsagt også sammen med hvordan du segmenterer. Jo, bedre du kjenner målgruppen, desto lettere blir det å skape relevans.

Jakten på det som er sant, i tillegg til ønsket om å bli sett og respektert ligger grunnleggende i oss alle. De samme prinsippene gjelder når du som leverandør av et produkt eller en tjeneste skal kommunisere med kundene dine.

Det er avgjørende hvor du legger fokuset ditt. Sier du «se hvor bra jeg er», eller sier du «jeg vil gjøre hverdagen bedre for deg».

Er ikke det essensen i ethvert godt forhold?

 

Håvard Paulsen

Håvard Paulsen

Tekstforfatter

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *